In deze blog nemen we je mee naar alles wat er komt kijken bij het organiseren van Nirwana Tuinfeest 2023. Een muziekfestival dat elk jaar plaats vindt in de tuin van jongerencentrum Nirwana in Lierop en waar tijdens het laatste weekend van de bouwvak voor de regio zuid meer dan 15.000 bezoekers komen!
Evaluatie
Ruim een maand nadat Nirwana Tuinfeest 2022 is afgelopen evalueren we met het bestuur de editie die we georganiseerd hebben. Het bestuur bestaat uit 10 personen en elke persoon vertegenwoordigt een commissie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan programmering, productie, vrijwilligers, PR, financiën en horeca. Tijdens deze evaluatie bespreken we niet alleen punten die we zelf hebben, maar ook de evaluatieformulieren die we altijd ontvangen nadat we die gestuurd hebben naar al onze bezoekers.
Elk jaar krijgen we ruim 600 ingevulde evaluatieformulieren retour en komen er punten naar voren waarmee we ons festival kunnen verbeteren. Wij, maar ook onze bezoekers en vrijwilligers, willen qua festival namelijk niet groter worden met Nirwana Tuinfeest, maar wel beter. De sfeer en grootte van Nirwana Tuinfeest wordt door onze bezoekers heel erg gewaardeerd en dat willen we graag zo houden. Wel proberen we elk jaar iets nieuws te bedenken waardoor onze bezoekers ‘verrast’ worden. Denk hierbij aan de tribune, tweede podium in de tent, de borreltuin en het deck boven de bar die we de afgelopen jaren hebben vernieuwd.
Ook het financiële plaatje komt voorbij tijdens de evaluatie en de begroting voor de komende editie wordt dan tevens besproken en vastgesteld zodat iedere commissie weet waar ze aan toe zijn.
Programma
Vooral voor de programmeringscommissie is het budget belangrijk omdat zij al volop bezig zijn met het zoeken van geschikte bands en artiesten voor de komende editie. Het zoeken naar bands begint al voordat de vorige editie is begonnen. We merken de laatste jaren dat vooral de grotere bands al vroeg beginnen met het plannen van een tour in het volgende jaar. We krijgen dus al vroeg bands aangeboden via boekingskantoren, maar we nemen zelf natuurlijk ook actief contact op met boekingskantoren om te checken of bepaalde bands beschikbaar zijn. Dit proces duurt altijd lang en uit ervaring weten we dat de muziekwereld soms rare kronkels heeft.
Elk jaar zijn we weer trots op de namen die we hebben kunnen boeken voor een relatief klein festival dat we zijn. Ook dit jaar hebben we weer enkele mooie namen vast mogen leggen en zijn enkele weken geleden ook de eerste namen bekend gemaakt. De reacties op deze eerste namen waren overweldigend en hebben er in geresulteerd dat we in de eerste 3 dagen dat de voorverkoop is gestart al 50% van onze totale aantal entreetickets verkocht hebben. Voor ons een duidelijke bevestiging dat we op de goede weg zijn en dit geeft ook aan dat veel mensen heel graag naar ons festival komen. Niet alleen in de regio maar ook vanuit het hele land en zelfs uit heel Europa hebben we namelijk bezoekers die elk jaar terug komen.
In de volgende blog nemen we je graag verder mee bij alles wat er komt kijken bij het organiseren van Nirwana Tuinfeest!
Reacties: info@nirwanatuinfeest.nl