In deze blog nemen we je mee naar alles wat er komt kijken bij het organiseren van Nirwana Tuinfeest 2023. Een muziekfestival dat elk jaar plaats vindt in de tuin van jongerencentrum Nirwana in Lierop en waar tijdens het laatste weekend van de bouwvak voor de regio zuid meer dan 15.000 bezoekers komen!
De productie
In de vorige blogs hebben we je meegenomen in het traject bij het boeken van bands, het bekend maken van de artiesten en hoe het bij ons reilt en zeilt met betrekking tot onze vrijwilligers. Een ander aspect wat al erg vroeg begint met de voorbereidingen is de productie.
Met productie bedoelen we alles wat er geregeld moet worden om Nirwana Tuinfeest op te bouwen tot het festival waarbij bezoekers uit hun dak kunnen gaan en bands kunnen excelleren op het podium. De basis voor de productie ligt bij het maken van een gedetailleerde tekening. In deze tekening verwerken we alle wensen die we hebben binnen de mogelijkheden die er zijn en zoals in de eerste blog vermeld ook de nieuwigheden die we willen toepassen. Denk hierbij aan de tribune, het tweede podium in de tent, de borreltuin en het deck boven de bar die we de afgelopen jaren hebben vernieuwd.
Omdat we al enkele jaren problemen ervaren met het laden en lossen van de bands doordat er steeds vaker steeds grotere vrachtwagens komen hebben we voor de komende editie enkele grote aanpassingen gedaan. Ook het feit dat we op de zondag soms situaties hebben met de lange rij wachtenden voordat het terrein open gaat en de auto’s die over de Meervensedijk rijden heeft er toe geleid dat we vanuit een leeg vel begonnen zijn met het opnieuw indelen van het terrein. Na vele overleggen en aanpassingen hebben we een nieuwe indeling waar we heel erg blij mee zijn. Het heeft er namelijk ook in geresulteerd dat de kindermiddag veel meer ruimte heeft net als de speciale bieren bar met alle eetgelegenheden.
Omdat de markt van toeleveranciers voor de festivalwereld nogal oververhit is hebben we eind vorig jaar al besloten om bij de grote leveranciers al bestellingen te plaatsen die voor 90% bekend waren. Denk hierbij aan het hekwerk, podia, tent, kleedlokalen, toiletten en shelters. Hiermee hebben we gelukkig voorkomen dat we mis zouden grijpen. Nadat de tekening afgelopen maand definitief is gemaakt hebben we vervolgens de bestellingen bij deze leveranciers kunnen aanpassen naar wat we daadwerkelijk nodig hadden.
Een ander nadeel van de oververhitte markt is dat de prijzen van de toeleveranciers fors gestegen zijn. Deze signalen kregen we vorig jaar al en hierop hebben we besloten om de entreeprijs met vijf euro per kaartje te verhogen. Een beslissing die we liever niet nemen maar die wel noodzakelijk was om de service en niveau van Nirwana Tuinfeest hoogt te kunnen blijven houden.
De komende maanden worden alle overige bestellingen geplaatst en 1,5 week voor het tuinfeest zal de opbouw van Nirwana Tuinfeest beginnen waarbij het productie team samen met alle vrijwilligers en leveranciers gaat zorgen voor een prachtig mooi festivalterrein.
In de volgende blog nemen we je graag verder mee bij alles wat er komt kijken bij het organiseren van Nirwana Tuinfeest!
Reacties: info@nirwanatuinfeest.nl